2dagen Gerkamp Terlej National Park - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Inge & Peter - WaarBenJij.nu 2dagen Gerkamp Terlej National Park - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Inge & Peter - WaarBenJij.nu

2dagen Gerkamp Terlej National Park

Door: Inge Kools

Blijf op de hoogte en volg Inge & Peter

27 Juli 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

21 juli 2013
2 dagen Gerkamp in Terlej National Park

In het Gerkamp aangekomen wordt iedereen naar z'n Ger gebracht.
Wij hebben de bruidsuite...haha, een megagroot 2 persoons bed en een bankstel erin. Oh jeetje, hellup, ik heb slaap nodig (snurk, snurk....) De rest krijgt allemaal een 4 persoons Ger met keiharde bedden.
Het ziet er verschrikkelijk leuk uit, maar toch zie je dat de commerciële massatoerisme hier ook aan het toeslaan is. Jammer van zo'n nationaal park.

Er is veel te doen in t park. We hebben een wens gedaan bij een ovoo, een shamanistische offerplek. We liepen net als de Mongolen drie keer met de klok mee en legden een steen op de stapel.

Nadat we zijn geïnstalleerd in onze Ger krijgen we een lunch aangeboden. En daarna krijgen we een erg lange speech van de gids Monk! Iedereen valt bijna in slaap en luistert dus niet aandachtig. Er wordt gevraagd wie er mee wil naar een paardenshow en Fokje zag het wel zitten. Ik ben in het kamp gebleven en Ineke en Marcella kwamen bij mij buurten en op ons megagrote bed foto's en verhaaltjes uitwisselen. Fokje kwam enthousiast terug van de paardenshow. Het was een verhaal over gevechten tussen verschillende bevolkingsgroepen, vertelde ze. Aan de foto's te zien is het net een aflevering uit de televisieserie Floris. Ze vond het prachtig.

In ons Gerkamp hebben we als buren Roel en Doreen uit Dronrijp. Fokje heeft Roel als leerling gehad. Leuke lieve mensen en zo bijzonder dat Doreen deze reis met haar zoon kan maken en natuurlijk ook dat Fokje en Roel elkaar hier tegen komen.. Het was deze dag niet mooi weer en zelfs koud, dus na het avond eten werd ons houtkacheltje door 2 leuke meisjes aangemaakt en we hebben heerlijk bij Doreen en Roel de dag/avond uitgezeten. We hebben een super gezellige avond gehad.

Dag 2 Hiken, picknicken, paard rijden, Boeddistische tempel en de Turtle rock
Vandaag staat er een wandeling van 7 km op het programma, naar de Turtle rock en een Boeddhistische tempel. Wat een prachtige tocht maken we met onze groep. Voor sommigen is het wel een beetje zwaar en anderen hebben wat minder moeite met het trotseren van het bergachtige/glooiende gebied. Het Gerkamp ligt op ongeveer 1500 mt en ik denk dat we tot zo'n kleine 2000 zijn geklommen. Dit is een mooie test voor Fokje voor de 3 daagse trekking over 2 dagen. Zou ze het zwaar krijgen? Ti's een bikkel, dus t komt vast allemaal goed!

We komen enorme kuddes tegen. Wilde paarden, yaks, kasjmier geiten, kamelen en de bruine beer, die je (jammer genoeg) bijna nooit tegen komt. Zou een leuke foto opleveren.

De Turtle rock is niet zo indrukwekkend en vindt dat je nauwelijks kan zien dat het een Turtle is. Vervolgens gingen we te paard omhoog naar de Boeddhistische tempel. Zelf paard gereden en we vonden het leuk. Erg gelachen en zie de foto's: we zijn 2 echte amazones, hihihi....
De Boeddistische tempel was ook prachtig. We gingen met Monk (onze gids) naar binnen en hij wilde gaan mediteren, nou met zo'n lacherige groep, waarvan de één na de andere er niet zoveel mee heeft is het moeilijk concentreren, zonder in slaap te vallen. Daarom gooide ik er even een kleine afleiding in: zette op het tafeltje voor ons de camera op de zelfontspanner en 10 seconden lang tijdens een doodse stilte was het piep, piep, peippieppieppiep......weer LOL!!!

Het mannetje die boven bij de tempel hoorde wilde met me naar Ulaan Batar en daar met me trouwen. En steeds als ik hem op de foto wilde nemen, wilde hij me een kus geven. onze gids zei dat hij slechtziend was, nou misschien slechtziend, maar oh zo handtastelijk :(( Een Mongoolse vrouw vertaalde alles voor ons en we lagen weer helemaal in een deuk!

Toen we weer terug in het Gerkamp waren, zijn Roel en ik even op pad geweest voor vanavond. We kwamen met Mongoolse wodka, cola en lekkere hapjes terug, die we met z'n allen savonds bij het kampvuur burgemeester hebben gemaakt. Weeeeer een zeer geslaagde dag/avond in Terelj NP gehad!

Morgen en overmorgen in Ulaan Batar rond stappen. Dat wordt even relaxen voor het volgende grote avontuur: de 3 daagse trekking door Hustai National Park.

Tot over een paar dagen!
Kus Fokje & Inge

• 27 Juli 2013 - 13:23

PeterBrugge:

Mooi hoor Inge.

Wat beleven jullie mooie dingen. Top!

Grtjs, Peter

• 27 Juli 2013 - 14:17

Cor,:

Hoi Inge,

Wederom prachtige belevenis en straks maar een paard en dan jij te paard en R.D. in harnas ernaast.

Wat een kleine wereld zeg dat jou Fokje een oud leerling tegenkomt uit Dronrijp.

Gr Cor,

• 27 Juli 2013 - 14:35

Red Devil:

Weer een leuk verhaaltje Inge. Ben blij dat jullie zo genieten van jullie reis..
    Ik zal zo weer op pad om naar het "Welcome to the Village" festival in de Groene Ster te gaan. Zal ik even zien of daar ook nog steeds een Ger tent staat. Zal vast wel, of hij moet nu net weg zijn gespoeld door de flinke regenbui.

Later....
    Peter (Red Devil)

• 27 Juli 2013 - 15:34

Herman Hoekstra:

hey queen en Fokje wat een reis wat een belevenissen
    volg jullie reis op de voet via jullie mails
    mis je bij de lopen lekker genieten tot gauw
    Herman

• 27 Juli 2013 - 15:51

Inge & Peter :

Ik heb 30 foto's geplaatst, maar je ziet er maar 20. Als je naar:ga naar het overzicht onder de foto's dan zie je de rest.
    Veel plezier!

• 27 Juli 2013 - 15:56

Hendrie:

Mooie verhalen, mooie foto's Inge en Fokje.

En veel herkenning.
    Die bijna-echtgenoot komt me zeer bekend voor.
    Zo te zien is het hier bij ons warmer dan bij jullie.
    Maar ja, je kan niet alles hebben...
    Geniet volop met z'n beidjes.

Hen3

• 27 Juli 2013 - 16:55

Wieke De Boer:

Weer een prachtig reisverslag van jullie dames. Het is een geweldige ervaring ,aan te foto's te zien!!! Veel plezier verder .Gr.Rein en Wieke

• 27 Juli 2013 - 17:08

Jelly En Alle:

Zelf net terug van vakantie, dus zo blijven we nog even in de stemming!
    Nou Fokje En Inge, het ziet er allemaal puik uit, mooie reis lijkt mij en leuke ontmoetingen, ben nu al benieuwd hoe het verder gaat.

Hartelijke groet van Alle en Jelly en nog veel plezier voor de komende tijd!

• 27 Juli 2013 - 18:07

Chris:

Hoi,

Ja, al die foto's en waar jullie ook komen...zeer bekend natuurlijk.
    De wandeling naar de Turtlerock en die tempel was leuk.
    Wij gingen toen ook met een groep van ca. 10 man.
    Dat het er zo koud is, komt door de hoogte waar je je bevindt!
    ongeveer 1500 meter.
    Het is ook een hoogvlakte.

En ach, wij zitten met de gewone beslommeringetjes he zoals: Wij hebben net een paar zeer hete dagen achter de rug.
    En nu zaterdag, kwam er om 14.00 uur onweer. In Oudega begon het te regenen om 13.45.
    Ik had al besloten om niet naar Ulrum te gaan om me te laten inschrijven.
    Zag letterlijk de bui al aan komen.
    En ja hoor, Lauwersoog-Ulrum! afgelast!!!! Wegens veiligheid der deelnemers. Ze hadden zelfs nog gewacht tot half 3 , maar zelfs dat gaf geen sein aan om te starten...
    Ik heb het gelukkig goed ingeschat....
    Nou leuke verhalen, ga zo door... Beleef ik het ook nog weer eens
    Zit met veel plezier dit mee te lezen.

Chris.

• 27 Juli 2013 - 23:18

Marian:

Hallo genieters,
    Dat tikken kan je echt wel aan Inge overlaten he Fokje. Ze tikt aan één stuk door.
    Echt leuk Inge zo'n uitgebreid verhaal en komisch. Samen paardje kopen Inge, maar dan wel een Fries hee.
    Rijden kan je al, nu het land nog. Mooie foto's, ik blijf het bijzonder vinden hoor, jullie twee daar. We wachten het volgende verhaal maar weer af, wat het gaat brengen is weer een verrassing.
    Doei dames. Marian

• 28 Juli 2013 - 16:38

Tonny:

super mooie foto's en natuurlijk ook nog n nieuwe man aan de haak slaan Inge,t kan niet op haha. Wacht met smart weer op de volgende story...

• 28 Juli 2013 - 18:26

Marleen Bosch :

wat fijn dat je zo kunt genieten en iets anders dan een gewoon vacantie
    en zoveel te zien ik kijk elke dag naar je verslag en dat is elke keer spannend
    de groetjes uit leeuwarden marleen

• 28 Juli 2013 - 22:16

Monique:

Jongens, wat fantastisch om dit allemaal mee te maken en wij maar genieten van jullie belevenissen,en al die geweldige foto's, tot het volgende verslag van jullie.
    groetjes van mij.

• 29 Juli 2013 - 15:51

Roel:

Beste Inge en Fokje,

Ik had het zelf niet beter kunnen vereoorden!

Morgenavond gaan we er een gezellig avond van maken.
    Veel plezier morgen bij de Chinese muur!!!

Gr. Doreen en Roel