We zijn weer thuis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Inge & Peter - WaarBenJij.nu We zijn weer thuis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Inge & Peter - WaarBenJij.nu

We zijn weer thuis

Door: Fokje

Blijf op de hoogte en volg Inge & Peter

04 Augustus 2013 | Nederland, Leeuwarden

1 augustus 2013 we zijn weer thuis
Ochtendgymnastiek, Zomerpaleis en de beroemde winkelstraat Wangfujing

We staan vanochtend vroeg op, want we willen graag naar het park om het ochtendritueel van veel Chinezen te bewonderen. Staan we voor het park, blijkt dat we intree moeten betalen. Wij weer terug naar het hotel om geld te halen ( ochtend gymnastiek, ha, ha). Eenmaal in het park zien we allemaal wat oudere Chinezen gymnastiek doen. Sommigen in groepjes en op muziek, anderen alleen. Ook rondom de tempel op de heuvel staan ze rek en strek oefeningen te doen. Of ze uiten kreten over het park! Prachtig.

Dan staat het zomerpaleis op de planning. Tja, hoe zullen we daar nu eens heen? Nou laat dat maar aan Inge over, die heeft het zo geregeld, een taxibrommertje deze keer? Eerst wil hij ons naar het busstation brengen maar na wat onderhandelen wil hij ons wel voor 120 yuan naar het Zomerpaleis brengen. Het blijkt een aardig eindje rijden en onderweg begint het ook nog te regenen. Wij vragen hem te stoppen om een paraplu te kopen en dat doet hij! Zo komen we toch nog droog over!
Maar dan als we willen betalen blijkt het ineens 120 yuan p.p. te wezen. Inge woest en weigert te betalen, waarop de man ook boos reageert en er anderen bij roept. Na enig bekvechten betalen we 100 yuan bij en lopen balend weg! En we worden ook al niet vrolijker van het weer. Het regent inmiddels flink. Gelukkig moeten we eerst een stuk varen in een overdekte boot. Als we aankomen bij het meer wordt het droog gelukkig!
Het is er nog aardig rustig. Maar hoe verder we om het meer lopen dichter naar het paleis toe hoe drukker het wordt. En na het bewonderen van de eilandjes bruggen, tempels en heel veel Chinezen(ik ben bijna de enige blanke) hebben we het wel gehad en besluiten naar de grootste winkelstraat van Beijing te gaan!

Wangfujing een prachtige winkelstraat met hele grote warenhuizen en een Applestore (dus even op wifi, hoe kan het ook anders).
We worden aangesproken door Engels sprekende Chinees die zich de Van Gogh van Beijing noemt. Wij gaan even mee om zijn schilderijen te bewonderen en je raadt het al, Inge koopt er één!
Dan komen we op een markt terecht waar ze alleen maar eten verkopen en wat voor eten (nou toen ik het zag, had ik al gegeten en gedronken) gefrituurde krekels, vogelspinnen, schorpioenen, octopus, zeesterren, maar ook fruitspiezen en alles lag er zo strak en mooi bij, een prachtig gezicht!
Met tassen vol en versleten voeten stappen we in donker om 22:30 in een taxi naar het hotel, wat niet ver blijkt te zijn! Wat een dag!!!!

2 augustus 2013
Nog even op de fiets naar de Lama tempel en Het plein van de hemelse vrede.

We huren toch nog maar een keer een fiets bij Ally's coffeeshop. Gaat even wat vlugger en in de warmte is het heerlijk!
Als eerste naar de Lama tempel (eigenlijk het paleis van Vrede en Harmonie) blijkt maar 5 minuten bij ons vandaan te zijn. We zagen hem ook al steeds vanaf het dakterras van ons hotel!
De tempel ligt op een soort eiland en is omringd door water. Via een prachtige brug kom je het eiland op, met voor je de tempel.
Op het water varen gondels, waterfietsen en andere bootjes. Erg mooi allemaal, maar ook hier erg druk!
Weer op de fiets, op weg naar hetTiananmenplein (Het plein van de hemelse Vrede) het hart van de hoofdstad. Het 44 ha grote gebied biedt plaats aan een miljoen mensen, dat wel werd bewezen bij de demonstraties in 1989.
En daar staan we dan op dat immens grote plein ..............met aan de ene kant het zo bekende plaatje. Wat je weet van de t.v. Met het langs marcherende leger! En nu staan wij er!!! Met nog een heleboel Chinezen want ook hier was het weer heel druk! En over de weg rijden de auto's 5 rijen dik.
Aan weerskanten staan regeringsgebouwen. En wat een beveiliging om en op het plein, zelfs daar moeten we door detectiepoortjes.
Jammer dat het weer op dit moment triest is. Wij fietsen om het plein heen en gaan dan terug naar het hotel maar komen langs kleine winkeltjes en kunnen het niet laten nog meer souvenirs te kopen( oh oh straks over gewicht).:
Die avond spreken we nog even af met Ineke die net is aan gekomen in Beijing en ook ontmoeten we Gerda, Joost en kids nog even, zo leuk. Op onze vaste plek "Ally's coffeeshop" .
Dan is het tijd om afscheid te nemen, het zit erop.............douchen, inpakken en naar bed.
Ook wel weer blij om de kinderen en kleinkinderen te zien en te knuffelen!

En nu zit ik in het vliegtuig op de terugweg, ongelooflijk.
Maar wat kijk ik terug op een fantastische reis, alleen al het vliegen was 27 jaar geleden en dan de trein, de metro, bus, taxi, fiets en wat hebben we veel gezien, gedaan en beleefd in een woord, geweldig! Gewoon doen zoals Inge altijd zegt.
Ik heb geen moment spijt gehad!
Dit was een bijzondere ervaring, zonder mijn lieve Edwin (ik heb veel aan hem gedacht) en aan alles wat er de laatste 2,5 jaar gebeurt is.
Toch hoop ik dat dit een nieuw begin is om mijn leven weer op te pakken!
Inge ik ben zo blij dat je mij hebt meegevraagd, zonder jou had ik dit nooit gedaan/gedurfd.

Dank je wel voor alles!!!!

Dikke kus en knuffel
Fokje

Lieve familie en vrienden,
Bedankt voor de leuke, lieve reacties en dat jullie zo meeleefden.
Wij hebben erg genoten van de hele reis en dit avontuur en hebben gelezen dat jullie dat ook hebben gedaan.
Wie weet tot een volgende keer, want het smaakt wel naar meer!

Liefs, Fokje & Inge

• 04 Augustus 2013 - 20:05

Boerselaere:

Mooi dat het zo mooi is verlopen meiden. Het was een mooie reis met mooie kiekjes en verslagen.

Blij dat jullie ook weer helemaal heelhuids thuis zijn. Dat is met één Kools altijd al afwachten, laat staan met twee Koolsen die samen op reis gaan.

Groetjes,
    Peter (Red Devil)

• 04 Augustus 2013 - 20:20

Tonny:

Haha ja Peter idd met 2 koolsi is dat nog weer meer afwachten maar fijn dat jullie weer veilig en wel terug zijn en ook ik heb genoten van jullie story's. En Fokje ik ken jou niet zo goed maar ik hoop voor jou dat dit een nieuw begin gaat worden van n ander leven met misschien nog veel meer reisjes en belevenissen.
    Liefs Tonny

• 04 Augustus 2013 - 21:00

Chris:

Tja, aan alles komt een einde....
    En ja ook wij zijn er geweest, de lama-tempel, plein v\d hemelse vrede, het park.
    En dat hebben wij allemaal belopen, want echt ver is het niet he!!!

Maar ook bij mij blijft een mooie en goede indruk achter!

Tot weerkletsen hahah .

chris.

• 05 Augustus 2013 - 08:30

Ellen En Norbert:

Welkom Thuis!!!
    Dat zal even wennen zijn!
    Maar jullie kunnen nog een tijdje nagenieten als jullie elkaar spreken en alle foto's bekijken.
    Fokje...jij schrijft ook hartstikke leuk !!

Liefs Ellen

• 05 Augustus 2013 - 09:25

Janny:

Lieve Fokje...fijn dat je dit heb mogen doen...en hopelijk nog vele reizen hierna... mooi om te lezen hoe je dit heb ervaren...wens je alle geluk voor de toekomst toe...

Liefs Janny...

P.S. Inge geweldig dat jullie dit samen hebben mogen doen...respect...dikke tut...xx

• 05 Augustus 2013 - 16:01

Marc:

Hallo Inge en Fokje,

Ik ben net zelf ook weer terug van vakantie en ik heb jullie belevenissen net in "boekvorm" ( vele mailtjes met reisverslagen) in 1 keer uitgelezen + de natuurlijk de mooie foto's bekeken. Geweldig leuk om jullie belevenissen te mogen volgen ! Ik wens jullie een lekker na-genieten en misschien nadenken over een volgend avontuur....

Groeten,

Marc

• 05 Augustus 2013 - 17:34

Hendrie:

Dag Inge & Fokje.

Welkom thuis.
    En, bedankt allebei voor de leuke verhalen.
    Zo reisde ik mooi weer even mee.
    Jullie hebben je beslist niet verveeld was wel duidelijk.
    Groeten, Hen3

• 05 Augustus 2013 - 19:28

Wieke De Boer:

Lieve Fokje en Inge.
    Wat hebben jullie ons veel lees plezier gegeven en wat zijn we blij ,dat alles zo geweldig verlopen is .Voor jullie beide een prachtige vakantie ...Fokje veel respect voor je en wat zou Edwin trots op jullie beide zijn .Inge is niet zo maar iemand ....het is de zus van Edwin.Stoere dames beide. Gr. Rein en Wieke