We zijn in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Inge & Peter - WaarBenJij.nu We zijn in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Inge & Peter - WaarBenJij.nu

We zijn in Beijing

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge & Peter

31 Juli 2013 | China, Peking

28 juli 2013 het laatste traject van Ulaan Batar-Beijing
Het traject:
Ulaan Batar-Choir-Sainshanda-Dzamynude-Erlian-Zhurthe-Jining-Datong-Zhangliakou-Beijinggggg

Het laatste traject is aangebroken en het eind van ons avontuur is helaas ook in zicht :(( maar we gaan niet aftellen hoor!!! We zitten met Jos en Antoinet in de coupe, die we in Moskou ook al hadden ontmoet. Het wordt dus wel een gezellige rit met deze 2 reislustige Brabanders van onze leeftijd.
Het landschap vanaf Ulaan Batar is erg ééntonig en veranderd al snel naar nog ééntoniger omdat we door de Gobiwoestijn rijden. Het is een beetje glooiender dan de uitgestrekte steppes. Dit duurt de hele middag tot begin van de avond.

Om 19:15 bereikten we de grens en begint er een heel ritueel. We verlaten Mongolië bij de plaats Dzamynude. De trein stopt en begint het invullen van grensformulieren, controleren van de paspoorten, het in en uitlopen van douanebeambten en nog veel meer. Totdat we de grens overgaan en denken China binnen te gaan. De paspoorten worden weer gecontroleerd waarna ze vervolgens in beslag worden genomen. Maar bij onze coupe en bij Fokje's paspoort wordt er wel heeeeel lang gekeken naar haar foto en weer naar Fokje en weer terug. De douanebeambte roept wat door een walky talky en ze vinden dat haar foto op het paspoort niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Ze moet 2 X haar naam zeggen, maar niets is afdoende, maw ze vertrouwen het niet ze moet mee komen, de trein uit het grote kantoor in. Ik vroeg nog aan de provodnic waar ze met haar naar toe waren gegaan en dacht nog, misschien moet ik mee, maar dat had vast niet gemogen. Fokje vertelde dat ze steeds haar naam moest zeggen en hun recht aan moest kijken en er kwamen steeds meer mensen om haar heen staan. Op een gegeven moment was het oké en werd er op de deur van de trein geklopt en ze mocht weer naar binnen. Poeh, was even spannend!!! Maar ze heeft zich kranig gehouden :)

Toen alles verder in orde was kreeg iedereen z'n paspoort terug en gingen we verder de grens over. Het was inmiddels 23: 00 Uur en we reden wat door totdat we bij de enorm grote loods waren aangekomen voor het verwisselen van de wielen/onderstellen. Per wagon gebeurde dat. Wij besloten in de trein te blijven en konden alles vanuit het raam aanschouwen en ik heb er mooie plaatjes van geschoten. Het hele tafereel duurde een kleine 4 uur, maar zijn om half 1 naar bed gegaan.

Om 06:30 werd ik wakker, Fokje was al op en spik en span in de kleren. Snel aangekleed, tanden poetsen en op naar de restauratiewagon. We kregen van de Chinese provodnic een voucher voor een gratis ontbijt en lunch. Dat is goed geregeld dus. Het ontbijt smaakte lekker, vooral de thee was heerlijk. Het landschap is zo GEWELDIG en we rijden door 60 wat kleine maar ook langere tunnels. Toen we weer in de coupe zaten reden we al langs een klein stukje muur, maar het was te klein voor een mooie foto. De lunch was een heerlijke Chinese rijsttafel met stokjes, wat hebben we genoten en hebben super veel zin in Beijing.

Bijna 8000 km per trein afleggen en door Siberië en 3 landen bijna op de minuut af aankomen, dus nul vertraging. Daar kan Nederland nog wat van leren!

Om 14:30 komen we aan in Beijing en dat was dan de Transmongolië-Express. Het was een ervaring om noooooit te vergeten en dan spreek ik niet alleen voor mezelf hè Fokje!?!?

Jeetje, wat een mensen op het station en voor het station. Beijing met z'n ruim 20 miljoen inwoners is de drukste stad die ik ooit heb meegemaakt.

In Beijing het laatste van de avonturen van Fukkie Dukkie en inge pinge poepchinees ;-)

Zai Jian Fokje & Inge

• 31 Juli 2013 - 14:47

Anne-Marie Teuben:

Dat had ik je toch al voorspeld dat het een hele belevenis zou worden. Ik ben blij dat jullie zo genieten. Nu nog even afsluiten met Beijing, maar daar vermaken jullie je ook wel. Er is zo veel te doen! Geniet nog van de mensen, het eten, de cultuur en de muur.
    Groetjes Anne-Marie.

• 31 Juli 2013 - 14:55

Inge & Peter :

Hoi Anne-Marie,
    We zijn al 2 dagen op pad geweest. De muur en de verboden stad. Dachten dat t plein v d hemelse vrede achter de verboden stad ligt, zijn we er dan voorbij gefietst en door de drukte niet goed opgelet. Kortom, we kunnen het megagrote plein niet vinden! Haha, morgen weer proberen.
    Maar de muur was geweldig en ben helemaal op de top geweest :)
    Doei, tût van mij.
    Jammer dat je niet weg bent maar zin om je volgende week te zien....

• 31 Juli 2013 - 15:16

Wieke De Boer:

Fokje en Inge
    Wat een reis voor jullie ,weer een hele reis ervaring rijker! Succes in de grote stad .!!
    Gr Rein en Wieke

• 31 Juli 2013 - 16:56

Henny Boelhouwer:

Hoi Fokje en Inge,

Wat hebben jullie een prachtige vakantie en wat zien jullie veel. Geweldig! Heel veel plezier verder.
    Groetjes Henny

• 31 Juli 2013 - 17:09

Henri:

Hoi Meiden,

Tjonge... wat hebben jullie een mooie reis achter de rug, ik kan me voorstellen dat jullie heel veel indrukken hebben opgedaan zowel van de omgeving als van de lokale bevolking. Het is ook erg leuk om deze reisverslagen te lezen...
    Geniet er nog even van Beijing en alvast een goede terugreis...

Groetjes, Anja en Henri

• 31 Juli 2013 - 19:29

Tonny:

Jeetje het lijkt wel of ik de reis zelf heb gemaakt,je hebt alles zo mooi geschreven Inge en met de desbetreffende plaatjes d'r bij heb ik daar n aardig beeld bij haha. Wat n belevenissen en gelukkig mocht Fokje dus toch mee,spannend hoor.

• 31 Juli 2013 - 21:41

Gerrit En Wilma:

nihao,

goh wat een belevenissen allemaal zeg. We genieten van je resiverslagen.

een fijne tijd in beijing en een goede reis naar huis.

liefs gerrit en wilma

• 31 Juli 2013 - 23:15

Ruth:

Hoi Inge en Fokje
    Ik heb genoten van jullie belevenissen en de prachtige foto's. Ik wens jullie een hele goede thuisreis toe en zie je tzt wel weer op de baan
    groetjes Ruth

• 01 Augustus 2013 - 08:10

Anna :

WOW!! wat leuk en wat spannend tegelijk....Lekker genieten van Beijing en alvast een hele goeie vlucht terug naar huis!

• 01 Augustus 2013 - 09:56

Herman Hoekstra:

Toppers wat een verhalen zeker het kruisverhoor met Fokje.Ik wens jullie nog een paar fijne dagen
    toe en een goede vlucht naar huis. Gisteravond even met die rooie gesproken tijdens de training
    we zien erg naar jullie komst uit.Gr.Herman

• 01 Augustus 2013 - 12:21

Chris:

Hoi,

Ja, ja nou en of, zo beleef ik het weer he dat rangeren en het verschil in spoorbreedte.
    Eenmaal de Gobi voorbij, wordt het mooier.
    Veel tunnels en meer bergachtig, met zo nu en dan een mooi uitzicht.
    Zal je net een foto maken, floep weer een tunnel....
    De muur bewandelen is erg leuk en ook Peking de stad in .
    En dan komt het onvermijdelijke...... Einde vakantie.
    Genieten dames, je hebt nog een paar daagjes.

Chris.

• 02 Augustus 2013 - 08:57

Janny:

Lieve Inge en Fokje...geweldig om jullie reis zo mee te mogen maken..heb genoten van de foto's en de verhalen...goeie reis ...en welkom thuis...Liefs Janny