Listvianka is prachtig - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Inge & Peter - WaarBenJij.nu Listvianka is prachtig - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Inge & Peter - WaarBenJij.nu

Listvianka is prachtig

Door: Inge pinge poepchinees

Blijf op de hoogte en volg Inge & Peter

23 Juli 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

18 juli 2013

Vanochtend om 09:39 locale tijd met de trein aangekomen in Irkutsk.
Het eerste traject van 4 dagen en nachten met de Transmongolie-Express hebben we met heel veel plezier en uitdaging ervaren. Veel indrukwekkende gebeurtenissen in de trein.

In Irkutsk werden we door Anna onze agent van Tiara tours ontvangen om vervolgens met een busje in Listvianka afgezet te worden. Listvianka is zo'n prachtig idyllisch plaatsje aan het Baikalmeer aan de Aziatische kant van Siberië. Er is niet zoveel te doen, maar je kan er heerlijk wandelen, fietsen en de liefhebbers kunnen ook met de boot het meer op! Het weer is ook geweldig, terwijl het hier gister nog gestormd heeft en maar 10* was. De zomers zijn kort en de winters lang met temperaturen tussen de -25 tot - 28 en in extreme gevallen zelfs tot - 40* .
Het Baikalmeer is het grootste zoetwatermeer en het diepste meer ter wereld. (1637 mt diep, 636 km lang en het breedste gedeelte is 80 km) .

Het ijs kan tot 1,5 mt dik worden, onze ijsmeesters in Fryslân zouden helemaal gek worden van zo'n ijslaag!

We hebben een prachtig hotel en doet een beetje Oostenrijks aan. Helemaal met hout opgetrokken. We gaan er maar direct op uit want zoveel tijd hebben we hier niet. De Fam. knots loopt ook met ons mee en gaan eerst richting de markt. Allemaal dezelfde kraampjes, iedereen verkoopt dus hetzelfde. Je kan al duidelijk de Mongoolse invloeden zien. Zo krijg ik nog meer zin om naar Mongolië te gaan.

Ons hotel heeft geen wifi, dus dan maar even op zoek en voilà, eindelijk internet gevonden en hoe!!!
Zitten op de stoep van een lux hotel met gratis wifi. Het internet is supersnel, nog sneller dan thuis en in een poep en een skeet heb ik een verhaaltje en foto's op onze blog geplaatst.

19 juli 2013 Irkutsk
Vanochtend werden we om 11:00 uur bij ons hotel opgehaald. Het is ruim een uur rijden naar Irkutsk en tijdens de rit verteld Anna veel over de geschiedenis van de steden en dorpen die om het Baikalmeer liggen. En natuurlijk over Irkutsk wat de hoofdstad is van Oost-Siberië, het Aziatische deel. De stad telt 600.000 inwoners waarvan 120.000 studenten. Er zijn diverse hogescholen en universiteiten waar er lessen in het Russisch, Engels en Chinees worden gegeven. Irkutsk is een belangrijk verkeersknooppunt in Oost-Siberië met een station aan de Trans-Siberische spoorlijn en een belangrijke luchthaven. Moderne winkelstraten met leuke winkeltjes, restaurants en terrasjes en het contrast met de oude authentieke gebouwen is prachtig om mooie foto's te maken. Er zijn 2 belangrijke straten in het centrum van Irkutsk: The Leninstreet en de Karl Marks' street. De andere straten in het centrum zijn allemaal naar belangrijke Russische mensen genoemd. Ons hotel ligt aan de rand van het centrum en is super de luxe. Ik zal nog even een verslag op de blog zetten en dan moeten we vroeg gaan slapen, want we worden om 4:20 uur (midden in de nacht) opgehaald! Om 5:10 vertrekt onze trein van Irkutsk naar Ulaan Batar. Oei, spannend hoor naar Mongolië en we hebben er zin in.

We hoorden dat het weer in NL ook subtropisch is, nou genietse allemaal en tot de volgende keer ;-)
Fokje en Inge

Ps, maar nu ik dit bericht plaats zijn we al in Ulaan Batar! Het gaat zo snel, veel te snel :((

• 23 Juli 2013 - 09:22

Anne-Marie Teuben.:

Heerlijk om je verslag te lezen, ben blij dat jullie het naar je zin hebben.
    Hier is het inderdaad bloedheet wat voor mij betekent: overdag niets doen en 's morgens en 's avonds de huishoud taken doen. De honden hebben het niet makkelijk.
    Geniet ze nog en tot de volgende keer.

• 23 Juli 2013 - 09:23

Ellen En Norbert:

Hai Inge en Fokje
    Afwisselende reis zo!
    Prachtig in Mongolie straks.
    Let op de diversiteit van de paarden..mooie kleuren.
    En natuurlijk paardenmelk drinken...erg gezond!
    En slapen in de ger is ook een belevenis.
    En natuurlijk het beroemde zingen van de Mongoliers.
    Daar zullen jullie vast ook wel een avondje van hebben!
    Zijn benieuwd hoe jullie dat allemaal vinden.
    Geniet ze
    Dooeioieoioeie...groetjes

• 23 Juli 2013 - 10:13

Cor:

Hoi Inge,

Mooi verhaal en daar heb ik wat aan.

Volgens mij is het niet alleen vakantie maar tevens een culturele activiteiten reis.
    Wat een belevenissen zeg en wat is het allemaal groot en ver weg zeg!
    Geweldig en bedankt voor de mail.

Gr Cor,

• 23 Juli 2013 - 12:57

Olga:

Leuk om mee te lezen!!
    Mooie verhalen!
    Geniet er lekker van, dan doen wij dat ook! :)
    Kus xx

• 23 Juli 2013 - 19:50

De Boerselaere:

Leuk om je verhaaltjes te lezen, het was nog leuker dat je het via skype kon vertellen. Nog maar 11 nachtjes. Tot dan!

Liefs,
    Peter (Red Devil)

• 23 Juli 2013 - 20:54

Olga Vellinga :

Net de laatste verhalen van jullie gelezen,erg leuk om te lezen! Lijkt wel een film zo in die trein en alles wat jullie beleven! Grappig dat verhaal van die iPhone hihi..hebben ze goed gedaan! Nou geniet van alles wat jullie mee maken! Ik nu lekker ook vakantie,erg mooi weer,dus ondanks dat we in Nederland blijven wel echt vakantiegevoel en gaan vrijdag 10 dagen naar Limburg met z'n drietjes,zin in! He heel veel plezier verder!!! Xx

• 24 Juli 2013 - 08:06

Marian:

Hey Inge en Fokje,
    Mooi verhaal en leuke/mooie foto's.
    Bijzondere vakantie hoor, jullie mogen straks bij thuiskomst nog wel een weekje er aan vast plakken, om uit te rusten. Vroeg uit de veren en al die tijdsverschillen en indrukken natuurlijk. Het is hier idd erg warm, tropisch. Ik vind het prachtig, heb verkoeling genoeg, dus mag nog wel even aanhouden wat mij betreft.
    Dames blijf lekker genieten en we houden de mail weer in de gaten.
    Doei Marian

• 24 Juli 2013 - 11:29

Gerrit En Wilma:

Hoi,

goh wat een belevenissen allemaal. Dat het daar zo koud kan worden. Leuk dat Anna zoveel verteld. Je kan het altijd mooi schrijven inge pinge. Nog maar es een boek schrijven dachten we zo ha ha.

Fijne reis en tot horens.

liefs gerrit en wilma