Ushuaia, 2 dagen geleden - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Inge & Peter - WaarBenJij.nu Ushuaia, 2 dagen geleden - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Inge & Peter - WaarBenJij.nu

Ushuaia, 2 dagen geleden

Door: Peter & Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge & Peter

25 December 2012 | Argentinië, El Calafate

Ushuaia, Fin del Mundo. Oftewel: wat doe je daar eigenlijk?
Dat vroeg ik Inge dus ook, maar die wist het eigenlijk ook niet echt. Behalve dan dat ze er erg graag naar toe wilde. En eerlijk is eerlijk, het is tot nog toe het leukste en mooiste plekkie in Argentinië waar we geweest zijn! En het leuke van dit stadje is dat er eigenlijk altijd neerslag valt. En met onze ervaringen wat dat betreft beloofde dat dus wat. Maar zie daar; twee dagen geen regen gehad. Nou ja, 's avonds dan, maar daar hadden we geen last van.

De eerste dag met de shuttle bus naar de stad en daar voor 's middags 3 uur een boottrip geregeld. Daarna rond gesnopen door Ushuaia en genoten van het fantastische uitzichten daar prachtige kiekjes van gemaakt. Vervolgens naar de Martial Glacier om daar te genieten van een flink pak sneeuw. Want jullie dachten misschien dat we alleen maar in warme oorden zouden zijn, maar hier is het, ondanks dat het midden in de zomer is, gewoon rond het vriespunt. Helaas konden we niet al te lang op deze gletsjer blijven, want half 3 moesten we bij ons boottripje zijn. Beetje geval van slechte planning.

Bij ons boottripje aangekomen moesten we wachten totdat alle 10 personen een pass hadden gekocht om door de haven te mogen lopen. Kwam nog weer even bij de prijs op. We gingen met z'n allen een zeilboot op om uit te varen. En nu waait het eigenlijk altijd, zodat zeilen geen probleem zou moeten zijn, maar ja hoor, nu dus even geen wind. Jammer, maar helaas. Dan maar op de motor varen, ook leuk.
In tegenstelling tot alle massatoeristenbootjes voeren wij naar een heel ander eilandje waar alleen deze organisator mag komen. Toch leuk en vooral lekker rustig.
Op het eilandje maakten we een wandeling van een dik uur om hier allerlei mooie dingen van de natuur te zien. En de gids maakte er vervolgens een interessant en ook erg grappig verhaal van. Uiteindelijk kwamen we op een plek waar een groep zwart witte vogels, waarvan we helaas even de naam vergeten zijn, net hun jongen hadden uitgebroed. Het oudste kuiken was hooguit 2 weken uit. Wat een geweldig gezicht om hier zo dichtbij te kunnen staan om schitterende foto's van te kunnen maken. Althans, wij vinden ze schitterend, wat jullie er van vinden merken we nog wel.
Vervolgens voeren we nog naar een eiland waar de zeehonden en zeeleeuwen weer lagen te luieren, om vervolgens met een erg voldaan gevoel terug te varen naar Ushuaia.

Daar even wat gedronken om daarna in de shuttlebus weer terug te keren naar ons hotel. En dat het dan met bakken uit de hemel komt maakt dan al niets meer uit, wij hadden al een prachtige dag achter de rug. In het hotel nog een flink stuk vlees gegeten en daarna ons bedje opgezocht.

De tweede dag werden we wakker en we hoorden het voor ons zo vertrouwde geluid van flinke regenval alweer. Nee hè, toch niet nu, nu we een trekking op ons programma hadden geplaatst. En inderdaad nee hè, want toen we naar de stad vertrokken klaarde het zowaar op en werd het droog en een beetje zonnig. Dat scheelt! Na een kaartje voor de bus naar het Tierra del Fuego nationaal park te hebben aangeschaft vertrokken we om 10 uur. Bij het park moest natuurlijk ook weer een kaartje worden gekocht om binnen te mogen komen. Hadden nog niks gedaan en alweer bijna 60 euro armer.
We werden bij een groot meer afgezet en vanaf daar kon je beginnen met de trekking. De route stond met gele paaltjes aangegeven, dus een gids was niet nodig.
Onderweg weer kunnen genieten van het heerlijke, maar wel koude weer en de geweldige omgeving. Af en toe even stoppen voor de kiekjes en dan weer verder.
Na een kleine 4 uur baggeren over de, door de regenval van die nacht, flink modderige paadjes kwamen we aan het eind van de 8 km trek. Het was weer meer dan de moeite waard geweest!
Eenmaal terug in Ushuaia eerst maar ergens wat drinken en de foto's op de Ipad zetten, zodat we ze beter konden bewonderen. Daarna naar een restaurantje om wat te eten. En ja hoor, in dit restaurantje kwamen we ook de twee Spaanse dames weer tegen die we in Puerto Madryn ook al ontmoet hadden in ons hostel. Dus maar weer even wat bijkletsen tijdens het eten.

Zo zaten onze dagen in Ushuaia er ook alweer op, want morgen (en dat is maandag 24 dec) vliegen we naar El Calafate. Weer eens wat anders dan uren en uren in een bus tuffen. Tot zover eerst maar weer even. Het volgende verslag zal dus zijn over onze belevenissen in El Calafate. Als het goed is zien we dan de Perito Moreno gletsjer. Moet overweldigend zijn, dus we zijn benieuwd.

Later,
Inge & Peter (Red Devil)

• 26 December 2012 - 08:32

Tonny:

Het is weer prachtig om te lezen allemaal, ben jaloersssssss
    Have fun verder en doe voorzichtig
    Liefs uit Dronten

• 26 December 2012 - 14:43

Ruth:

Hoi Inge en Peter, voor jullie Kerst al weer bina voorbij. Mooie foto's. Leuk voor je Peter met 3 dames eten, je houdt volgens mij wel van donkere types!!

• 26 December 2012 - 16:19

Geke:

Net even rustig al jullie verslagen gelezen......boeiend er gebeurt weer van alles!! Zou ook niet anders. In ieder geval nog veel plezier en kijk al weer uit naar jullie volgende avonturen! Xxx

• 26 December 2012 - 21:02

Cor Zeemans:

Hoi Peter en INge,
    Een hele belevenis die vakantie ( lijkt wel overlevingstocht) van jullie. Vindt het leuk om mee te lezen wat jullie doen.
    Nog veel plezier en heb je daar ook veel van kerstdagen gemerkt. Gr Cor,

• 26 December 2012 - 21:48

Marian:

Zo, weer een heel verhaal met veel mooie plaatjes. Wij zijn ook weer benieuwd naar de volgende trip.
    We wachten weer rustig af.
    Doei Marian.