Cusco is ´t., leuk, spannend en wat een cultuur!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Inge & Peter - WaarBenJij.nu Cusco is ´t., leuk, spannend en wat een cultuur!!! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Inge & Peter - WaarBenJij.nu

Cusco is ´t., leuk, spannend en wat een cultuur!!!

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge & Peter

03 Oktober 2009 | Peru, Cusco

Hallo Amigos,
¿Que tal?

Cusco is geweldig, alleen jammer dat het zo hoog ligt. Ik heb 3 dagen met erge hoofdpijn rondgelopen. Pillen gehaald en daarna ging het beter. Die rooie was alleen maar 3 dagen buiten adem.

Het weer is nog wisselvalliger dan in Nederland. Het ene moment jas aan, dan weer jas uit, dan weer zonnebril op en dan weer regenjas aan. En koud dat het is.... Zie fotoooo bij monumento.

Maandag onze 1e spaanse les gehad en ´s avonds welkomsetentje in een kiprestaurant gehad met mede studenten en docenten. Daarna nog met z´n allen naar een Karaoke bar geweest. Was super gezellig.

Dinsdagmiddag hebben we een walkingtour door het centrum van Cusco gemaakt. Lonely planet bij de hand en Peter als gids, betere tour is er niet. Alhoewel het een klein tourtje was, want ons tempo ligt hier niet zo hoog als in de lage landen.

Woensdag 3e lesdag. Het valt niet mee hoor. Tussen de bedrijven door doen we ook nog een poging huiswerk te maken maar daar hebben wij geen zin in... slecht he.

Woensdag middag na de les kregen we kookles. Het gerecht heet Aji de Gallina. Het was iets met kip, aardappelen, rijst en sla en het was heerlijk. Het recept houden jullie van mij te goed. Even vertalen als het lukt.

Diezelfde avond zijn we naar een voetbalwedstrijd geweest. Rossana (de directeur van de school) kon tickets regelen voor iedereen die maar mee wilde. Kosten slechts 15 soles is nog geen 4 euro. Koopje he.
Het was Cieciano (Cusco) Vs San Lorenzo, een club uit Argentinie. De Copa America, een soort Europacup maar dan in zuid-America. De wedstrijd was dramatisch slecht, Peter zei: Vanaf nu waardeer ik elke wedstrijd van AJAX, hoe slecht ze ook spelen. Cusco moest met 4-0 winnen, maar ze verloren met 0-2. De entourage was indrukwekkend. Toen Argentinie scoorde ontstonden er rellen op de tribune van Cusco en de supporters begonnen de ME met van alles en nog wat te bekogelen. Geweldig, dat Zuid-Americaanse temperament. Cusco kreeg ook nog een penalty die ze misten en toen brak helemaal de hel los. Kortom een afgang voor Cusco, maar onze avond kon niet meer stuk. Peter heeft in ´t stadion nog koeie hart op een stokkie gegeten. Hij vond het heerlijk en hij leeft nog steeds. En Marian; we hebben nog steeds geen Cavia gegeten, is alleen in dure restaurants te krijgen en daar komen wij niet!!!!! Na de wedstrijd nog met z´n allen naar een Ierse pup geweest waar de europeanen tegen de peruanen gepould hebben. De inleg was 1 grote kan Cuba Libre. Het werd helaas 3-0 voor Peru. Peter zei; als Erwin erbij was hadden we ze vierkant ingemaakt.

Donderdag; we konden het niet maken om weer niets aan spaans te doen, dus hebben we in een cafeetje woordjes zitten leren. ´s avonds lang in de kroeg gezeten omdat het regende. Want wij kunnen natuurlijk niet op reis zijn zonder regen.

Nu vrijdag Spaanse les was geweldig. We zijn met Sandra, onze docent, de markt op geweest en hebben verschillende soorten vlees, vis, bonen, kruiden en groentes behandeld. We weten nu de betekenis, of we dat over een week nog weten is de vraag. We hebben uitleg over producten gehad. Het was leuk en erg leerzaam.

Nu lekker weekend en morgen gaan we een excursie maken naar secret valley, waar we verschillende Inka ruines gaan bekijken. Vast een voorproefje op de Inkatrail.

Dit was het dan amigos. Sorry voor dit lange verhaal, maar we hebben het zo druk gehad. We proberen volgende week vaker te schrijven.

Adios en tot snel.
Liefs Peter (Red Devil) & Inge

• 03 Oktober 2009 - 06:39

Ellen:

Hai Peter en Inge
    Ha,ha,ha je lijkt op de foto al een peruaanse Inge!!!!!
    Hou moed met de ademhaling! Norbert had in Cusco ook moeite met ademhaling. Ik had nergens last van. Maar met de 4 daagse alternatieve trail naar 4800 meter hoogte liep hij moeiteloos naar boven en ik sjokte er achter aan! Onderweg kom je families in de bergen tegen die alleen maar cavia's eten en die cavia's rennen daar ook nog door de "woonkamer". Wel handig toch,je eten zo in de buurt!!!Wandel ze!!!!!!!!Groetjes Ellen

• 03 Oktober 2009 - 12:16

Tante Geert:

hoi lieve luitjes,
    Het ziet er erg indrukwekkend uit. Prachtig land. Kookles Inge!!! nou Peter zal er wel iets aan hebben.
    Die cavia mooi laten waar die is. Hoop dat et weer iets beter gaat worden. Dikke TUT Geert

• 03 Oktober 2009 - 13:53

Anne-Marie.:

Dag wereldreizigers,
    Nog drie nachtjes slapen en ik zwaai naar jullie vanaf de andere kant van de aardbol! Wat is het koud daar maar je zit natuurlijk ook hoog. Waar blijven de cocabladeren? In Tibet hielpen de alternatieve thee kruiden mij ook goed. Geniet ervan ondanks de hoogte perikelen.
    Ik heb een nieuw speeltje voor onderweg: een minilaptop, dus ben overal te bereiken nu.
    Tot over een dikke drie weken, Anne-Marie.

• 04 Oktober 2009 - 12:33

Janny:

Hallo Inge en Peter,

Erg leuk om jullie verhaal te lezen en de fotos te zien.....Wel goed zo'n hoogte stage. Kan Peter daarna weer erg hard werken zonder moe te worden... Tot het volgende verslag.
    Groetjes vanuit Harlingen.
    James en Janny

• 04 Oktober 2009 - 15:45

Fokje:

Hallo Peter en Inge.

Heerlijk die verhalen zo te lezen. Krijg er een heel rustig en ontspannen gevoel van. Wat beleven jullie ook wat. Hoop voor jullie dat het weer nog wat beter wordt. Spreek je na een week spaanse les, al een woordje mee? Jullie krijgen wel op een leuke manier les hoor.
    Hier gaat het zijn gangetje en inmiddels is het hier ook een stuk kouder en regent het. Herfst dus!!!
    Jullie nog veel plezier en lekker genieten. En ik zie uit naar het volgende verslag.
    Kus, kus Fokje